"Ihmisen tunteet ja asenteet voivat kummuta kaukaa menneisyydestä - lapsuudesta. Fisher kertoo, että osa näistä voi olla hyödyllisiä ja osa ei. Muutoksessa oleellista on tulla tietoiseksi niistä asioista, jotka heijastelevat omaa lapsuudenkotia. Osa perinteistä on hyviä säilyttää, mutta osa hankaloittaa elämää. "

Muutosta, joo... Oikeastaan muutos tapahtui vasta tänä keväänä. Tajusin asenteeni olleen pitkään, että jokainen on vastuussa omista tunteistaan. Tajuamatta kuitenkaan sitä, miten oma käytökseni vaikuttaa toisen ihmisen tunteisiin JA miten toisen ihmisen tunteet sittenkin vaikuttavat minun tunteisiini. Eli olin tuottanut itselleni pitkään pahaa oloa sillä, että jätin ajattelematta tekojeni vaikutukset toisiin.

Eli, yritin olla täysin itsenäinen, ja niin että minä olen vastuussa omista teoistani itselleni, omille tunteilleni, ja toinen osapuoli samoin. Tuotin tällä sittenkin pahaa olo, ja paljon. Ensinnäkin itselleni tekemällä perimmäisten arvojeni vastaisesti, toiseksi toiselle, joka myös teki perimmäisten arvojensa vastaisesti ja kolmanneksi itselleni, kun tunsin pahaa oloa tuosta, että toiselle tuli paha olo. Jostain sellaisesta, jonka minä (kuten myös se toinen) olisin voinut jättää tekemättä. Enkä usko, että mikään tekemättä jättäminen olisi kaduttanut...